Hjelp det er skade på godset!
Har du oppdaget en skade, kanskje det er en skjult skade eller varene ble levert for sent? Her går vi i dybden på hva du som kunde har krav på når uhellet er ute.
SKJULTE SKADER
Skulle det vise seg at godset har skjulte skader / manko, må vi informeres skriftlig i detalj om dette, senest 7 dager etter levering.
ANMERKNINGER PÅ FRAKTBREV
Det er krav til deg som mottaker at godset MÅ undersøkes for skader / manko før du mottar det. Er det synlige avvik (skader/manko), MÅ dette anmerkes i fraktbrev / CMR eller på PDA. Gjøres ingen anmerkninger er dette å anse som at godset var i god behold da du overtok det.
FORSIKRING
Alle oppdrag utføres i henhold til en hver tids gjeldende bestemmelsene i Lov om Vegfraktavtaler, NSAB og CMR-Konvensjonen.
Alle transportører har et begrenset ansvar ved skade/manko beregnet oppad til SDR 8,33/kg skadet eller tapt gods. SDR (også XDR) er en internasjonal valuta for spesielle trekkrettigheter. Valutakursen kan finnes på bankenes valutasider her. SDR 8,33 utgjør per 20.01.20. NOK 102,71 /kg. Ingen transportør har konsekvensansvar.
For deg som kunde innebærer dette, at om din vare er verdt mer enn dette beløpet per kilo, bør du tegne en transportforsikring for å sikre dine verdier.
Om du skal tegne forsikring avhenger også av under hvilke leveringsbetingelser du har kjøpt varen.
Hvem bærer transportrisikoen - du eller avsender?
Er leveringsbetingelsene DAP eller DDP er det avsender, er de EXW eller FCA/fritt grense er det du. Den som bærer transportrisikoen må tegne forsikring på varen.
Vi anbefaler alle våre EXW kunder å tegne egen transportforsikring.REKLAMASJON VED FORSINKELSE
Du kan kreve erstatning for forsinkelse hvis vi som transportør ikke har fått levert varene dine innen rimelig tid. Rimelig tid anses som første mulige transport i henhold til vår ordinære rutetabell. Du kan maksimalt kreve å få erstattet frakten som er betalt for oppdraget. Du har ikke krav på erstatning for ekspress bil eller lignende. Våre transporter er alltid leveringer uten tidsløfte. Reklamasjonen sendes vår regnskapsavdeling og knyttes opp mot vår fraktfaktura.
REKLAMASJON FOR SKJULTE SKADER / MANKO
Hvis det oppdages skader / manko etter at du har pakket ut godset, dvs. såkalte skjulte skader / manko, må dette oppgis oss skriftlig innen 7 dager etter levering. Har du gjort dette, er skaden / mankoen å anse som rettidig meldt og behandles som ordinær skade / manko. Har du ikke meldt skjulte skader / manko innenfor fristen, har du overtatt bevisbyrden i saken. Du må da bevise at ikke skaden / mankoen har oppstått hos dere, men under transport. I praksis er det svært vanskelig å kunne bevise eller dokumentere dette. Konsekvensen er at du da må bære tapet selv.
REKLAMASJON VED SKADE / MANKO: DAP / DDP
Skaden / mankoen må være anmerket i fraktbrev / CMR / PDA. Er leveringsbetingelsene på sendingen DAP eller DDP (ved import) må reklamasjonen rettes til avsender. Avsender bærer transportrisikoen og har ved skade/manko ikke oppfylt kjøpskontrakten dere i mellom. Avsender må deretter rette reklamasjonen/kravet til den part han har inngått transportavtale med.
REKLAMASJON VED SKADE / MANKO: EXW / FCA / FRITT GRENSE
Skaden / mankoen må være anmerket i fraktbrev / CMR / PDA. Er leveringsbetingelsene på sendingen EXW / FCA / fritt grense (ved import) må reklamasjonen rettes til oss ved vår serviceavdeling. Dokumentert krav, som viser den skadede / tapte varens verdi og vekt, må oversendes. Handelsfaktura ligger til grunn for beregning av verdien. En vare er først å anse som tapt (manko) når det har gått 60 dager etter at vi tok over ansvaret for den. Krav på tapt vare sendes etter at denne fristen er utløpt. Skulle den skadede/tapte varens verdi vise seg å overstige SDR 8,33 / kg bør du oversende saken til eget forsikrings-selskap for å få dekket hele beløpet. Ingen transportører har konsekvensansvar, slik som tapt fortjeneste, ventetid etc. Egen transportforsikring bør ta høyde for dette. Du kan også velge og ikke ha transportforsikring på varen. Du er da selvassurandør og må selv bære tapet over SDR 8,33 / kg. Reklamasjonen vil deretter bli registrert og lagt til behandling. Forventet behandlingstid er 2-3 måneder, avhengig av sakens kompleksitet. Oppgjør i saken gis etter at vi har mottatt oppgjør på vårt regresskrav hos ansvarlig part. Ønsker du raskere oppgjør, bør du sende saken til eget forsikringsselskap.
TRANSPORTØREN ER FRITATT FOR ANSVAR NÅR
- oppdragsgiverens feil eller forsømmelse
- håndtering, lasting, stuing eller lossing av gods, foretatt av oppdragsgiveren eller noen som handler på hans vegne
- at godset lett tar skade på grunn av sin egen beskaffenhet, eks. brekkasje, lekkasje, selvantennelse, forråtnelse, rust, gjæring, fordamping eller følsomhet for kulde, varme eller fuktighet
- manglende eller mangelfull emballasje
- gal eller ufullstendig adressering eller merking av godset
- gale eller ufullstendige opplysninger om godset
- forhold som transportøren ikke kunne unngå og hvis følger han ikke kunne forebygge (Force Majeure)