Nortrail Kundeguide 2023
Her har du en enkel Nortrail kundeguide for å lett og oversiktlig kunne importere og eksportere varer på en trygg og ansvarsfull måte. Skulle det være ord og utrykk du ikke kjenner til er du alltid hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.
Trykk deg inn på riktig fane:
Import / Eksport
Import / Eksport
NORTRAIL Norsk Trailer Express AS håndterer import- og eksportforsendelser mellom Norge og Skandinavia / Europa for øvrig. På de fleste land har vi 2-3 avganger i uken, både import/eksport. Se vår rutetabell for nærmere informasjon per land. Vi håndterer alle typer av ordinært gods; stykkgods, komplette sendinger, farlig gods, alkohol. Vi kan også arrangere transport av varmefølsomt gods. Vi transporterer dette stort sett på eget materiale, med unntak av varmefølsomt gods. Vi disponerer +/- 150 egne traller som håndterer ditt gods. Vi benytter oss av norske og utenlandske sjåfører som er kvalitetssikret slik at de har behørig utstyr på bilen samt ADR godkjenning for håndtering av farlig gods. Vi har også krav til at våre sjåfører snakker nordisk, engelsk eller tysk.
Faktura
Faktura
Vår faktura sendes deg så snart som mulig etter en transport sammen med tolldeklarasjonen. Det kan også inngås avtale om at dette sendes deg automatisk via EDI (elektronisk). Gi oss beskjed om du ønsker dette.
Importfortolling
Importfortolling
Alle sendinger inn til Norge må deklareres mot Tollvesenet. Dette kan vi gjøre for deg. Vi har en svært kompetent fortollingsavdeling. Frist for innfortolling er 10 dager etter ankomst (godsregistrering) av gods. Hvis du har en egen speditør, vennligst oppgi dette til oss snarest mulig. Ved ankomst av gods fra utlandet, sender vi en ankomstmelding til din speditør. Varene blir liggende på vårt tollager inntil fortolling er oversendt oss. Varene ligger fritt i 3 dager, deretter påløper tollagerleie.
Eksportfortolling
Eksportfortolling
Alle sendinger ut av Norge må deklareres mot Tollvesenet. Dette kan vi gjøre for deg. Hvis en annen speditør gjør dette for deg, må vi få oppgitt ekspedisjons- og løpenummer.
T-Dokument / MRN
T-Dokument / MRN
T-dokument MRN (Transittdokument for grenseoverskridende gods), utstedt i avsenderland for sendingen, må avsluttes i Norge av autorisert mottaker. Skulle du som kunde motta et slikt dokument, MÅ det oversendes oss snarest mulig, hvis vi har håndtert transporten. Vi vil deretter avslutte dette overfor Tollvesenet på riktig måte.
Levering
Levering
Vi leverer på gateplan / til rampe. Skal gods transporteres i høyere etasjer, må dette avtales på forhånd til en egen pris.
Palleutveksling
Palleutveksling
Vi har ikke palleutveksling av EURpaller / andre paller.
Levering uten tidsløfte
Levering uten tidsløfte
Alle våre transporter blir utført som en transport uten tidsløfte. Vi forholder oss til vår regulære rutetabell ved beregning av leveringstidspunkt. All informasjon om levering er estimert tid for levering, som forutsetter at ingenting uforutsett inntreffer. Ønsker man en levering med tidsløfte skal dette avtales særskilt skriftlig på forhånd. Det skal avtales en spesialpris for en slik levering, som er vesentlig høyere enn ordinær frakt.
POD (Proof of delivery)
POD (Proof of delivery)
Vi benytter oss hovedsaklig av PDA (liten håndholdt PC) som sjåførene har med seg. Denne håndterminalen er radiobasert og medfører at mottakerens signatur er tilgjengelig i vår database bare sekunder etter kvittering. Ved direktelevering benyttes ofte internasjonal CMR eller våre innenlands fraktbrev. Disse blir skannet inn i vår database ved retur til oss. POD sendes også automatisk til avsenderland ved DAP/DDP sendinger.
Anmerkninger
Anmerkninger
Det er krav til deg som mottaker at godset MÅ undersøkes for skader / manko før du mottar det. Er det synlige avvik (skader/manko), MÅ dette anmerkes i fraktbrev / CMR eller på PDA. Gjøres ingen anmerkninger er dette å anse som at godset var i god behold da du overtok det.
Forsikring
Forsikring
Alle oppdrag utføres i henhold til en hver tids gjeldende bestemmelsene i Lov om Vegfraktavtaler, NSAB og CMR-Konvensjonen.
Alle transportører har et begrenset ansvar ved skade/manko beregnet oppad til SDR 8,33/kg skadet eller tapt gods. SDR (også XDR) er en internasjonal valuta for spesielle trekkrettigheter. Valutakursen kan finnes på bankenes valutasider her. SDR 8,33 utgjør per 20.01.20. NOK 102,71 /kg. Ingen transportør har konsekvensansvar.
For deg som kunde innebærer dette, at om din vare er verdt mer enn dette beløpet per kilo, bør du tegne en transportforsikring for å sikre dine verdier.
Om du skal tegne forsikring avhenger også av under hvilke leveringsbetingelser du har kjøpt varen.
Hvem bærer transportrisikoen - du eller avsender?
Er leveringsbetingelsene DAP eller DDP er det avsender, er de EXW eller FCA/fritt grense er det du. Den som bærer transportrisikoen må tegne forsikring på varen.
Vi anbefaler alle våre EXW kunder å tegne egen transportforsikring.Hvordan beregne priser etter tilbud
Hvordan beregne priser etter tilbud
Man må først finne ut om godset måler mer enn det veier. Volumgods er enten kubikk /m3 eller lastemeter/LM. Lastemetergods (LM) er gods som ikke kan kombineres med annet gods.
F.eks. gods kan bli ødelagt hvis vi laster annet gods ovenpå, pallene er ukurante eller det er Farlig gods.
1 EUR-pall = 0,4 LM.
Kubikk (m3) er gods som ofte har en lav vekt ( inntil 100 kg), lav høyde og vi kan laste ovenpå. Man har gått mer og mer bort fra m3 gods i Europa, så oftest beregnes sendingen som LM.
Vi finner kubikken ved å måle: lengde x bredde x høyde.
1 m3 = 333 kg.
Det skal ikke koste mindre i frakt å sende mer i vekt. Prisene er gitt i trappetrinn hvilket innebærer at de synker for hver takstgruppe. For sendinger som ligger nære skjæringspunktet kan det bli rimeligere å sende f. eks 1100 kg enn 960 kg. Regelen for disse er at maksimumsbeløpet i en vektgruppe vil være minimumsbeløpet i neste gruppe.Fraktberegning av lastemeter / pall gjøres slik:
Fraktberegning av lastemeter / pall gjøres slik:
Skandinavia: 1 LM = 2000 kg / 1 EUR-pall = 800 kg (1,2 m lengde x 0,8 m bredde)
Europa: 1 LM = 1850 kg / 1 EUR-pall = 740 kg (1,2 m lengde x 0,8 m bredde)
1 sjøpall = 1000 kg (1,2m x 1m x høyden) / 1 sjøpall = 1200 kg (1,2 m x 1,2m x høyden)
Mer detaljer om omregning finnes herReklamasjon på faktura
Reklamasjon på faktura
Stemmer ikke vår fraktfaktura må dette reklameres oss skriftlig innen 8 dager. Oppgi årsak til hvorfor du anser at fakturaen er feil og reklamasjonen sendes til vår regnskapsavdeling. Reklamasjonen vil bli registrert og vi legger en stopp på purring. Deretter blir den lagt til behandling i vår serviceavdeling. Forventet behandlingstid er maksimalt 8 dager etter registrering.